Saturday, April 11, 2009

sembang2: dari tack jogging ke sg pusu..

Alhamdulillah, lepas subuh hari tu ada sorang sahabat ajak jogging pusing2 UIA... elok jugak daripada dok terperap kat bilik. Exam pun tinggal satu paper lagi, tu pun ada senggang masa lebih seminggu lagi. sejuk2 camni tentunya tendency kepada ‘ibadat senyap’ berbanding study lebih tinggi. Banyak benda yang dibincangkan masa jogging tu, dari isu kawen2 ke topic yang berat2...

Rumah tangga yang dibina atas nama ‘baitul muslim’ merupakan satu unit kecil yang mempunyai peranan besar sebagai sumber tenaga dan agen dakwah serta islah dalam masyarakat.

“kita kena tengok balik adalah bila kita memilih pasangan kita hanya memandang paras rupa sahaja. Kalau begitu bentuk pemilihan kita, ana khuatir matlamat membina ‘rumah tangga muslim' takkan tercapai”, sahabat saya memulakan bicara. Teringat kata2 salah seorang sahabat saya mengutip salah satu sabda Nabi saw, “teman yang baik adalah orang yang mampu menambahkan imanmu bila bersamanya”. Alhamdulillah, ciri2 tu saya lihat ada pada teman yang ini.

“Adakah kita sudah betul2 memiliki kualiti yang sepatutnya sebelum mendirikan rumah tangga. Bila kawen ni kita kene didik diri sendiri, isteri, lepas tu anak2 pulak” beliau menambah merujuk kepada ‘fenomena’ yang berlaku sekarang bila segelintir rakan2 kami mula menunjukkan minat yang ketara untuk mendirikan rumah tangga. Saya diam mengagak apa yang beliau cuba sampaikan ialah protes terhadap rakan2 kami yang masih lagi belum melengkapkan syarat pertama iaitu ‘individu muslim’ sebelum memasang niat untuk membina ‘rumah tangga muslim’. Saya mengangguk2 sekadar menjadi pendengar yang setia dengan nafas tercungap2, penat berlari. Bicara bersambung….

Sampai di sg pusu, terpaksa berdiri sekejap menunggu pelanggan lain mengosongkan meja makan, hari tu kedai nasi lemak penuh. Terjumpa dengan sahabat2 KARISMA, baru lepas usrah kot..saling memanjangkan salam, bertegur sapa dan mereka mengosongkan tempat mereka bagi memberi laluan kepada kami . Terasa alangkah indahnya ukhwah Islam, walaupun berbeza pandangan namun masing2 saling berlapang dada.

"Tengok dorang, cukup jaga junior2 dorang, sangat rapat.. ruhiyyah pun nampak mantap, nta rasa kenapa ye?". saya cuba mengutip pandangan sahabat saya.

"Nta ingat tak kisah manusia yang jumpa seorang alim untuk bertaubat lepas bunuh 100 orang, kan alim tu kata kalau nak taubat pegi ke satu tempat yang mana kat dalam tu ramai ulama dan sangat sesuai untuk beribadat dan bertaubat. Maksudnya kalau nak bina ruhiyyah kita mesti cari suasana yang sesuai untuk pembinaan ruhiyyah. Persekitaran banyak mempengaruhi kita. "

Sekali lagi saya mengangguk2 memikirkan kebenaran kata2nya, dan suasana itulah yang saya rasa kita hampir tidak ada..

No comments:

Post a Comment